הנה גרף של שער הדולר בחודש האחרון:

הדולר יורד

=> בנק ישראל מתערב

=> הדולר עולה

=>ההתערבות של הבנק נפסקת

=> הדולר שוב יורד


מה קורה לדולר?

למה בנק ישראל מתערב?

והאם כדאי לקנות דולרים?

שער הדולר
הנה גרף של שער הדולר בחודש האחרון

שער הדולר הוא ביטוי ליחס בין הכלכלות של המדינות. כאשר כלכלה מסויימת מתחזקת הביקוש למטבע שלה גדל ושווי המטבע עולה. כאשר כלכלה נחלשת, הביקוש יורד למטבע שלה נחלש גם הוא ושווי המטבע יורד.

כיוון שהדולר הוא מטבע בינלאומי שנסחר בהיקפים עצומים, אין לבנק ישראל את היכולת להשקיע על השווי העולמי שלו, מה שהוא כן יכול, זה להשפיע על השווי שלו ביחס לשקל, את זה הוא עושה ע"י קנייה מסיבית של דולרים.

כאשר בנק ישראל קונה דולרים בהיקפים עצומים (מאות מיליוני דולרים בחודש האחרון) הוא בעצם מקטין את היצע הדולרים ומגדיל את היצע השקלים. באופן הזה הוא גורם לדולר לעלות ביחס לשקל.

 

———

 

אבל למה??

 

למה בנק ישראל מתערב ומה אכפת לו מה שער הדולר?

שני סקטורים בישראל מושפעים משער הדולר, היבואנים, שמרוויחים כאשר הדולר יורד, והיצואנים שמפסידים במצב כזה, שכן הם מוכרים את התוצרת בחו"ל בדולרים וקונים אותה בישראל בשקלים. כאשר היצואנים נפגעים, הם מפסיקים להזמין סחורה ומפסיקים לייצא. ככה גם המפעלים היצרניים (ועובדיהם) נפגעים וגם הכנסות המדינה ממיסים. לכן חשוב לבנק ישראל לשמר את שער הדולר.

אגב, אותו דבר כמובן גם בכיוון הפוך, כאשר הדולר עולה, היבואנים נפגעים ומפסיקים לייבא ולכן גם שם בנק ישראל יתערב.

 

———–

 

אז האם כדאי לקנות דולרים?

 

התשובה היא כמובן, תלוי.

בטווח הקצר, במהלך השנה הקרובה, לא בטוח אבל סביר שנראה (ואני מדגיש, לא בטוח) שנראה את הדולר בשערים יותר גבוהים ממה שהוא היום. יתכן אפילו שבאחוזים יהיה מדובר בפער משמעותי.

מתי זה יקרה? אי אפשר לדעת.

והאם נדע לתזמן ולמכור באמת ברגע הנכון? כנראה שלא. מהסיבות האלו ומסיבות נוספות אני לא ממליץ להיכנס להשקעות בטווח קצר.

 

 

בטווח הארוך, לא כדאי לקנות דולרים מכיוון שלשער הדולר אין 'תוחלת רווח'. 

 

———– 

 תוחלת רווח? מה זה בכלל?

קחו קובייה ותזרקו אותה פעם אחת, ההסתברות שיצא 3 היא כמובן 1/6, וככה גם ההסתברות לכל מספר אחר. אבל מה יקרה אם תטילו אותה 100 פעמים? מה יהיה הממוצע של כל הזריקות? הממוצע הזה נקרא תוחלת ובהטלת קובייה הוא עומד על 3.5.

התוחלת מבטאת בעצם את מה שצפוי לקרות לטווח הארוך. במקרה של הקובייה, אם יציעו לכם לשחק משחק שבו תקבלו בכל הטלה את המספר שיצא בקובייה ותשלמו על כל הטלה 3 שקלים הרי שיש לכם תוחלת רווח חיובית. אם לעומת זאת יבקשו מכם 4 שקלים על כל הטלה תוחלת הרווח שלכם תהיה שלילית.

 

———- 

קוביות

ואיך זה קשור לדולר?

תוחלת הרווח בעצם מבטאת את המגמה של המוצר שאנו קונים (דולר) ביחס למחיר ששילמנו עליו. כדי שתהיה תוחלת רווח צריך שהיה כח פועל באופן אקטיבי כדי לייצר רווח. ביחס בין שני מטבעות אין כוח כזה וכמו שראינו בנק ישראל אפילו פועל באופן הפוך ומתאמץ לשמור על יחס השערים יציב.

במילים אחרות. אם נסתכל על היחס שקל דולר לאורך שנים, 20, 30 ואפילו 40 שנה. האם נראה עלייה עקבית בשער הדולר? התשובה היא לא.


——–


איפה כן יש תוחלת רווח?

בהשקעה בשוק ההון, בנדלן, בהלוואות חברתיות, בסטארטאפים ועוד. בכל המקומות האלו, אנחנו משקיעים בסוף באנשים וארגונים ששואפים להשתפר ולהתקדם ובעזרת השיפור וההתקדמות האלו מצמיחים את ההשקעה שלנו ומייצרים עבורה תוחלת רווח. במקומות האלו אנחנו נראה מגמת עלייה ברורה לטווח ארוך.

ברור שלא תמיד הכל ורוד, וזה נכון שיש נפילות בדרך. ככה זה בני אדם. אנחנו עושים טעויות, ולפעמים מופתעים מאירועים לא צפויים (מישהו אמר קורונה?) אבל לאורך זמן אנחנו לומדים לתקן ולשפר.

 

———-

 

אני מאמין

באיזשהו מקום, ההשקעה כדרך חיים היא אמונה בכך שהעולם צומח, מתקדם והופך להיות טוב יותר. העולם לא נשאר במקום אלא נוצרים בו כל הזמן מוצרים ושירותים חדשים. איכות החיים משתפרת, תוחלת החיים עולה, וכך גם רמת המחיה.

אני מאמין שהעולם טוב ושהוא כל הזמן חותר להשתפר ולהיות יותר טוב. ברובד העמוק יותר זאת הסיבה שאני משקיע.

ואתה?

ואת?

מה האמונה שלכם?

האם גם אתם מאמינים שהעולם מתקדם?

Call Now Button