תגדירו לי כסף במשפט אחד.

 
לא הגדרה מילונית אלא הגדרה אנושית.
במילים אחרות: מה זה כסף מבחינתכם?
**
מסיים עכשיו פגישה ראשונה עם לקוחות, זוג ברוכי ילדים מהמגזר החרדי.
הפגישה הראשונה אצלי מוקדשת תמיד לעקרונות ותודעה פיננסית, עוד לפני שנכנסים למספרים, אחד הדברים שאני מתמודד מולם כל הזמן (אגב, לא רק בציבור הדתי) הוא היחס לכסף ועושר.
אז שאלתי אותם: מה ההגדרה שלכם לכסף?
וכמו תמיד, גם הם זזו באי נוחות בכיסא והתקשו לענות.
האמת שזאת שאלה לכאורה פשוטה אבל התשובה לא כל כך פשוטה.
כסף מעורר כל כך הרבה אמוציות ורגשות ונתפס בכל כך הרבה כיוונים (רובם שליליים) ככה שאנחנו רחוקים מלהיות 'נקיים' ולתת לכסף הגדרה לא מוטה.
אחרי מעל 150 משפחות שליוויתי כלכלית, ועם רובן ניהלתי דיון על מהות הכסף, אני חושב שיש לי הגדרה (מוזמנים לעמת אותי לגביה) והיא בכיוון של ניקוד.
מי שמכיר אותי יודע שהגעתי לכלכלת המשפחה מעולם המדעים המדוייקים, שם תפסה אותי ההגדרה של טמפרטורה (מאמר מוסגר: הרבה מאוד זמן התקשו המדענים להגדיר מהי טמפרטורה וכיצד חום וקור עוברים בין דברים. התקשו עד כדי שהניחו שקיים חומר, שקראו לו אֵתר, והוא מעביר טמפרטורה. רק יחסית לאחרונה הגיעו למסקנה שחום פירושו תנועה מהירה של מולקולות ואילו קור הוא תנועה איטית שלהן. מכאן ההגדרה של טמפרטורה) כמדד לקצב התנועה של מולקולות.
באותו אופן ההגדרה שלי לכסף היא מדד לערך שאנחנו נותנים לזולת (או לייתר דיוק, מדד לכמה הזולת מעריך את מה שהוא קיבל ממנו). זהו סוג של ניקוד שמודד את מה שאנחנו נותנים לעולם.
שימו לב!
מההגדרה הזאת נגזרים כל המשמעויות הקלאסיות של כסף כמו אמצעי לסחר חליפין, סמל סטטוס ומעמד ועוד. אבל לא פחות מכך, ובעיקר – נגזר מכך שאין שוב רע בלהיות עשיר. להיפך, אם כסף הוא מדד לערך שנתתי לזולת, ואם אני מאמין שאני פה בעולם כדי לעזור לזולת ואני רוצה לדעת שאני עוזר ונותן ערך כמה שיותר, הדרך שלי למדוד את זה היא לפי הכסף שאני מקבל בתמורה.
ככל שהלקוחות שלי מוכנים לשלם לי יותר – סימן שאני נותן להם יותר ערך וממלא את היעוד שלי באופן טוב יותר.
ככל שנשנה יותר את זווית הראיה שלנו על כסף, ובמקום לראות בו דבר מאוס (כסף מלוכלך) נראה בו אינדיקטור לתרומה שלנו לעולם. תהיה לנו אמביציה להשיג ממנו כמה שיותר.
 
איך אני יודע שזה נכון? אני רואה את זה על האנשים! ככל שמצבם הכלכלי יותר קשה, יש להם יותר אינטריגות עם כסף. הם רואים בכסף דבר מלוכלך ופסול ובעשירים אנשים מושחתים ומנוולים. ואז זה ברור, כי אם בתפיסה שלי כסף הוא משחית אז ברור שאני לא רוצה שיהיה לי ממנו. ומצד שני, אם בתפיסה שלי כסף הוא דבר טוב ומייצג את הערך שנתתי. ברור שאני ארצה להשיג כמה שיותר ממנו.
ולסיום, כל זה נכון אבל הכסף הוא רק מדד ולא המטרה. אם תנסו להשיג כסף ובדרך תשפרו את העזרה שלכם לזולת אתם תצליחו אבל אם תנסו לשפר את העזרה שלכם לזולת ובכסף תשתמשו רק בתור מדד להצלחה שלכם אתם תצליחו יותר.
בהצלחה!
Call Now Button