יש לי חצי מיליון ₪, איפה עדיף להשקיע, שוק ההון או נדל"ן?

**

את השאלה הזאת נשאלתי אתמול בפגישה עם משפחה שאני מלווה והשאלה הזאת היא תפוח אדמה לוהט בתחום ההשקעות, כמחצית מאנשי ההשקעות הם אנשי שוק ההון ואילו החצי השני מאמינים בנדל"ן. אז בפגישה אתמול עשינו השוואה בין 2 האפשרויות והנה היא לפניכם.

אבל לפני כן, 2 דגשים:

  • יש אפשרות של גם וגם, כלומר לחלק את הכסף בין שוק ההון לנדל"ן. ואפשר גם יותר מזה, אפשר להשקיע בשוק ההון, ולקחת משם הלוואה (מינוף) שתשמש כהון עצמי להשקעה בנדל"ן. ככה נרוויח תשואות גבוהות יותר אבל נחשף לסיכון גבוה יותר. לפעמים האפשרויות האלו נכונות ולפעמים לא.
  • הנחות יסוד, ההשוואה הזאת נעשית על בסיס אותה משפחה ולא בהכרח שהנתונים שלכם דומים. למשפחה הזו יש 500K הון עצמי, אין להם דירה משלהם והם מתכוונים להשקיע לטווח של כ10- שנים. שינוי בנתוני הפתיחה יכול כמובן להשפיע על התוצאה.
  • הנחתי בהשוואה כמה הנחות יסוד שלא בטוח שיתקיימו, למשל תשואה של 6% שנתי בשוק ההון ל10 שנים או ריבית משכנתא של 3% שנתי. גם אלו יכולים להשתנות, לעיתים לטובה ולעיתים לרעה.

ועכשיו אפשר להתחיל:

נדל"ן או שוק ההון

שוק ההון

השקעה של 500K בשוק ההון בתשואה של 6% לשנה תהפוך תוך 10 שנים ל-910K לפני מס. לאחר מס יישאר 807K כלומר רווח נטו של 307K.

 

נדל"ן

בנדל"ן החישוב הוא יותר מורכב. כאן יש לנו אפשרות להיעזר במשכנתא ויש לנו תשואה שמורכבת משני חלקים, שכ"ד ועליית ערך.

בגלל שמדובר בנכס ראשון, הם יכולים לקבל עד 75% מימון אבל כדי שהשכירות והמשכנתא יתאזנו נסתפק ב65% מימון. יחד עם זה, נשים בצד כ50K לצורך עלויות נלוות, כלומר ההון העצמי יהיה 450K ומכאן שניתן לקנות נכס בשווי של 1.285M (אין מיסים כי זאת דירה יחידה).

החלק הראשון הוא השכירות, כאן נצא מנק' הנחה של 3.5% תשואה (בבחירה טובה של נכס זה לגמרי הגיוני) ונקבל שכירות חודשית של 3,600 (מחושב לפי 11.5 חודשים בשנה). החזר המשכנתא לעומת זאת יהיה 3,550 כלומר פחות או יותר מאוזן ובעצם פה לא יהיה רווח (במשכנתא של 75% הרווח היה גדול יותר אבל החזר המשכנתא היה גבוה מהשכירות, כלומר המשפחה הייתה צריכה להוציא כסף מהכיס כל חודש).

החלק השני הוא עליית הערך. מקובל לחשב עליית ערך של 2% שנתי ולכן תוך 10 שנים הצפי הוא שהנכס יהיה שווה 1.57M. מנגד, תהיה לנו יתרת משכנתא של 703K כלומר יישאר ביד 867K שזה בעצם רווח נטו של 367K.

מטמונים לבית

בשורה התחתונה:

מסתבר שהנדל"ן מנצח. למרות התשואה השנתית הגבוהה יותר בשוק ההון, בגלל המיסוי מצד שוק ההון והמשכנתא מצד הנדל"ן, שוק הנדל"ן מנצח.

 

תמשיכו לעשות נדל"ן, אני אשמח לעזור לכם.
לייעוץ – 052-3115208

Call Now Button