שי, מה אתה אומר, קיבלתי מסבתא שלי 150,000 מתנה. איפה כדאי לי להשקיע אותם?

שי, יש לי פק"מ שאני מפריש אליו 750 ₪ כל חודש, אני קורא מה שאתה כותב ומתבאס שהכסף הזה לא 'עובד'. איפה לדעתך כדאי לשים אותו?

כמו שהכותרת כבר רומזת, אתם מבינים כבר שאין אמת אחת, ואפילו לא שתיים, לשאלה הזאת.

'אם הייתה תשובה אחת, לשאלה הזאת לא הייתה שואל אותי בכלל' עניתי בחזרה.

אם היה דגם רכב אחד שיותר מוצלח ומשתלם מכל השאר, הרי שאף אחד לא היה קונה את האחרים ומאוד מהר הם היו נעלמים מהנוף. הסיבה שיש דגמים וסוגים שונים היא שלכל אחד מתאים משהו אחר.

אותה עיקרון בדיוק בעולם ההשקעות. זה עולם מגוון ומלא אפשרויות בגלל שאין תשובה אחת נכונה ואין השקעה אחת שנכונה לכולם.

·         יש השקעות עם יתרונות למבוגרים ויש אחרות עם יתרונות לצעירים.

·         יש כאלו לאוהבי סיכון ואחרות לטיפוסים סולידיים.

·         יש כאלו שדורשות התעסקות ואחרות שהן 'שגר ושכח'

·         יש כאלו שמתאימות לטווח ארוך ואחרות לטווח קצר.

·         כאלו למי שצריך תזרים חודשי או כאלו שמתאימות למי שמעדיף לראות את כל הכסף בסוף.

והרשימה עוד ארוכה…

 

 

מבוך

לכל אחד מתאימה השקעה אחרת, ולכל משפחה אני מתאים אסטרטגיה משלה.

 

שבוע שעבר התייעץ איתי זוג על השקעה של 300K לתקופה של 10 שנים לפחות.

 

o        המטרה – חופשות ואירועים משפחתיים של המשפחה המורחבת (אגב, שימו לב לחשיבה המרשימה, מדובר בזוג עם ילדים בגילאי העשרה, שכבר חושבים על הימים שבהם יהיו נכדים והם ירצו לצאת עם כל המשפחה לחופשת קיץ שנתית למשל).
מכאן אני כבר מסיק שאין להם צורך בתזרים חודשי (כמובן שאני גם מוודא את זה).

 

o        האם יש לכם כבר דירה? מסתבר שהם כרגע בתהליך של בנייה (אגב, חלק מהכסף שהם משקיעים מגיע מכך שהם לקחו משכנתא יותר ממה שצריכים ומשקיעים את הפער. עוד דוגמא לחשיבה נכונה אבל זה נושא למאמר אחר). אז אם הייתה אופציה של קניית דירה והשכרתה- בשלב הזה היא די יורדת מהפרק. למעט מקרים נדירים, השקעה בדירה שנייה בארץ לא כדאית משיקולי מס.

 

o        ומה דעתכם על נדלן בחו"ל? מסתבר שהם חוששים מכך. יש הרבה צדק בחשש הזה, מדובר בתחום עם סיכון גבוהה, לאתר יזם שאפשר יהיה להשקיע דרכו בראש שקט זה לא קל, וגם העלויות הנלוות וההתעסקות שמסביב דורשים השקעה של זמן וכסף. ובנוסף, לרוב מדובר בפרויקטים באורך של 3-6 שנים. מה שאומר שהם יצטרכו 2-3 סבבים כאלו. לא מתאים להם.

 

o        אז על איזה כיוון חשבתם? הכיוון שלנו הוא להשקיע בשוק ההון, הבנו שבגלל שזה לטווח ארוך אז כדאי מניות והציעו לנו גמל להשקעה או משהו כזה… אנחנו מבינים שיש לזה יתרון במס אבל לא הבנו בדיוק מה היתרון ולא ברור לנו כל כך איך לבחור איפה להשקיע (ובכלל האם זה באמת ההחלטה הנכונה).

 

ממה שאספתי עד פה, נדלן בארץ פחות מתאים עבורם, נדלן בחו"ל עשוי להיות אופציה אבל הם לא בנויים ומעוניינים בהתעסקות הזאת ועל פניו הכיוון המתאים להם הוא אכן שוק ההון, ובגלל שמדובר בהשקעה לטווח ארוך של מעל 10 שנים אכן מניות זה המסלול המועדף.

 

מה שנשאר להבין זה איזה אפיק בתוך שוק ההון. על רווחי הון, שהם התשואות שאנחנו מקבלים בשוק ההון, מוטל מס של 25% שנקרא מס רווחי הון. ישנם מספר מסלולים שהם יוצאים מן הכלל ומקנים הטבות מס כאלו ואחרות.

o        זה מוביל אותי לשאלה הבאה שלכאורה לא קשורה: מה אתם עוסקים? מסתבר ששני בני הזוג עצמאיים. במקרה כזה האופציה המועדפת היא הפקדה לקרן השתלמות (רק המעסיק יכול להפקיד לקרן השתלמות). הפקדה זו מוגבלת למקסימום של 18,500 ₪ בשנה והם מפקידים את המקסימום (נקודה נוספת לזכותם).

 

o        השאלה הבאה: בני כמה אתם? האפיק הבא הוא קופת גמל להשקעה (כמו שהציעו להם), היא נותנת הטבות מס לאחר גיל 60. כלומר, קופה זו הופכת אטרקטיבית ככל שמתקרבים לגיל זה. כיוון שפה מדובר בזוג בני פחות מארבעים וחיסכון ל-10 שנים הרי שככל הנראה לא ינצלו את הטבות המס האלו, גם אם יאריכו את תקופת החיסכון. מצד שני, השאלה היא יש להם להפסיד.
ישנה אופציה למנף כסף, כלומר לקחת הלוואות כנגד הכספים שבשוק ההון ולהשקיע אותם שוב. למי שזו אופציה מבחינתו (עם כל המשמעויות והסיכונים שבכך) אחוזי המינוף ותנאי ההלוואה משתנים מחברה לחברה וממסלול למסלול ומזמן לזמן. אבל בגדול יש יתרון לאפיק שנקרא פוליסת חסכון שבו ניתן למנף בתנאים טובים יותר. מכיוון שפה זה פחות היה הכיוון שלהם, ומכיוון שלקופת הגמל יש גם יתרון של דחיית מס בניוד בין קופות. הרי שיתרונות קופת הגל עולים על החסרונות.

 

 

o        אם כן, נפל הפור והוחלט על קופת גמל. השלב הבא הוא לבחור את הקופה המתאימה ולנצל את סוף השנה מבחינת תקרת ההפקדה השנתית.
שיקול נוסף הוא אזרחות אמריקאית (במידה ויש) אבל זה כבר בפעם אחרת…

Call Now Button