בסוף השבוע הביטקויין, המטבע הדיגיטלי המוכר ביותר, צנח בכ-10,000$. מדובר בירידה של כמעט 20% בתוך פחות מ24 שעות!!

במקביל, גם המטבע הדיגיטלי השני בחשיבותו בעולם, האת'ריום, צנח בכ-13%. זאת לאחר שרק בתחילת השבוע הוא חווה צמיחה מרשימה.

אז בואו נדבר קצת על שוק הקריפטו (מטבעות דיגיטליים), על שוק הכסף בכלל ולא אני לא מתרגש. וכמובן, על שאלת חמישים וחמש אלף הדולר, מה לעשות, האם כדאי לקנות ביטקויין? או שאולי דווקא זה הזמן למכור?

ביטקויין

כבר בשחר ההיסטוריה הבינה האנושות שיש לה בעיה. מגדלי המלפפונים רצו להחליף אותם בעגבניות אולם מגדל העגבניות דווקא היה מעוניין לרכוש כבשים ולא הסכים לקבל מלפפונים בתמורה לעגבניות. בני האדם הבינו שהם צריכים משהו ניטרלי שישמש כ'הֵילָךְ' שתמורתו יוכלו כולם להחליף מוצרים ושירותים. מ'הילך' זה נדרשו כמה תכונות בסיסיות, שהוא יהיה קטן, קל, נוח לחלוקה, לא מתקלקל וכמובן נדיר. בראשיתו הכסף בכלל לא היה כסף, ובתור הילך כזה שימשו צדפים, גרגירי חיטה, חרבות, חול ועוד.


עם השנים התפתח השימוש במתכת הכסף כהילך העיקרי בעולם. יתרונו היה בכך שניתן היה לחלקו כשרוצים ולהתיכו מחדש לגושים גדולים, הוא אינו מחליד (וכך נשמר בקלות לאורך שנים) וכמובן מדובר במתכת נדירה, כך שההיצע שלה מוגבל וממילא ערכה נשמר.


רק בשנת 640 לפני הספירה הוטבע המטבע הראשון עד אז בכל עסקה היו נדרשים לשקול את הכסף כדי לבדוק את שוויו. זהו השורש של המילה 'שקל' ולכך גם הכוונה בפסוק 'ארבע מאות שקל כסף' המחיר בו אברהם אבינו קונה את מערת המכפלה. לא מדובר במטבעות אלא ב400 מטילי כסף במשקל של שקל אחד.


המטבעות באו לפתור את האנושות מהצורך הזה והם הופיעו רק כאשר התפתחו ממלכות יציבות ומבוססות שכן מטבע כזה היה צריך גיבוי ממשלתי, מישהו שיקח אחריות שאכן הוא שווה את הערך הנקוב עליו (גם אם במקרה משקלו נחסר במעט). החל משלב זה החוק מחייב את הקונים והמוכרים לקבל את המטבע המקומי כהילך והוא מכונה 'הֵילָךְ חוקי'. באופן טבעי המטבעות גם הופכים סמל ממשלתי ומוטבעים עליהם תמונות וסמלים שהממשל חפץ לפרסם ולהוקיר.

בערך במאה ה11 מוחלפים מטבעות הכסף (שעד אז עדיין נוצרות ממתכת יקרה, ועל פניו הסכום המוטבע עליהם שיקף את משקלם) בכסף שנקרא 'כֶּסֶף פִיאָט'. כסף הפיאט יוצר ממתכות זולות ולא הייתה משמעות למשקלו. זאת הייתה התפתחות נוספת באבולוציה של הכסף שבאה ואמרה, המטבע יכול להיות מיוצר ממתכת זולה וחזקה, כזו שלא נשחקת עם השימוש, ואנו הממשלה נגבה אותה במתכות יקרות. במילים אחרות, כל מטבע יהווה התחייבות של הממשלה לתת למחזיק בו את ערכו במתכת יקרה. ככה המסחר יתנהל במטבעות פשוטים ומי שירצה יוכל תמיד לפנות לבנק המרכזי ולהחליף את המטבעות שברשות בכסף או זהב. מטבעות אלו הפכו בהמשך גם לשטרות נייר.


בשלב ראשון הממשלות דאגו לכיסוי, ואכן החזיקו במרתפיהן זהב בשווי כל המטבעות שהנפיקו אולם בפועל, המטבעות תפסו את מקומם, האמון בהם התפתח והתחזק והצורך של האנשים בזהב/כסף אמיתי במקום המטבע הלך ודעך. עד שבשנת 1971, ארה"ב, הממשלה המערבית האחרונה שעוד החזיק בזהב כעתודות לכסף שלה ביטלה את הסכם ברטון-וודס והכסף נשאר כסמל בלבד.


מאז התפתחו המחשבים והאינטרנט והכסף עבר שלב נוסף באבולוציה שלו והפך להיות מספר בלבד. את המשכורת האחרונה שקיבלתם, לא קיבלתם במטבעות ולא בשטרות. כל מה שנעשה הוא מחיקה של מספר בחשבון הבנק של המעסיק שלכם והעברתו לחשבון שלכם. לתוך המציאות הזאת פרצו המטבעות הדיגיטליים כאשר הטריגר להופעתם היה משבר הסאב-פריים ב2008.

המטבעות הדיגיטליים באים ואומרים הכסף הוא רק מספר ואין מאחוריו שום דבר אמיתי, למעט ההסכמה של כולם לקנות ולמכור בו. אז למה דווקא מטבעות רשמיים של ממשלות? כאלו שמוכרים כ' הילך חוקי'. אפשר גם מטבע מטבע לא חוקי ולא רשמי (כזה שלא כפוף לשום רגולציה), העיקר שהציבור יקבל אותו כבעל ערך וכאמצעי לסחר חליפין. בלי להעמיק רק אוסיף שבאופן זה הם באו לפתור גם בעיות של אינפלציה שנבעות מהדפסת כסף ע"י ממשלות).

 

והאמת, שהם צודקים, היוזמה של כסף פיאט, שנוצרה ע"י ממשלות (ולא הייתה מצליחה בלי הגיבוי שלהן) תפסה בציבור היום היא עומדת בפני עצמה ולא צריכה את הממשלות שיחזיקו בה. אפשר לומר שהגולם קם על יוצרו אבל כעת זו עובדה קיימת. במילים אחרות, המטבעות הדיגיטליים כאן כדי להישאר. אמנם ממשלות בעולם לא ששות לאשר אותם ולהכיר בהן כהילך (לכן לא ניתן למשל לשלם בהם מיסים ואי אפשר לכפות אף מוכר לקבל אותם כמטבע) אולם המציאות מראה שהציבור קונה אותם ומאמין בהם. זה לא עובר חלק ויש הרבה נפילות אולם באופן עקבי שוק הקריפטו (שם כולל למטבעות הדיגיטליים כולם) צומח ושוויו גדל (בעיקר בעיתות משבר כלכלי כמו שניתן לראות בגרף).

גרף

אז האם לקנות ביטקויין?

אני מאמין בשוק הקריפטו וסבור שבתוך כמה עשורים מרבית הסחר העולמי יתבצע בעזרת מטבעות דיגיטליים אבל מה, אני לא יודע איזה, ביטקויין, את'ריום, ריפל או אולי אחד מיותר מ-150 סוגי מטבעות דיגיטליים שונים שקיימים היום?
אני לא מבין בשוק הזה מספיק כדי להכריע ולכן האסטרטגיה שלי תהיה פיזור. פיזור פירושו קנייה של מעט מכל מטבע, כאשר אני משקיע בכל המטבעות אני מצמצם את הסיכום שהמטבע שהשקעתי בו ימחק.


ומה אם בכלל המנצח יהיה מטבע שבכלל עדיין לא קיים?
זאת אכן אפשרות שקיימת ולכן, בעיני ההשקעה בשוק הקריפטו מתאימה רק לקצה תיק ההשקעות, למי שבפרוטפוליו שלו כבר נמצאות ההשקעות הקלאסיות ורק בסכום שהוא מוכן גם להרשות לעצמו לאבד.


זאת אמנם לא רכבת הרים אבל השוק הזה דומה למדיי לשוק הסטארטאפ. שוק שככלל צומח ומתפתח בעליל אבל אין אפשרות 'להמר על הסוס הנכון'.

Call Now Button